Kulingens förskola - personalkooperativ, Hällevik

Kulingens förskola

Kulingens förskola. Foto: Sölvesborgs kommun

Kulingens förskola är ett personalkooperativ i Hällevik, beläget vid natursköna Stibyberget i Listerkyrkans bottenvåning. På förskolan arbetar fyra förskollärare med barn i åldrarna 1 till 6 år.

På Kulingen står barnet i centrum. Barnet ska få möjlighet att få vara sig själv, bekräftad med den personlighet och de intressen barnet har.

Förskolan har berget med dess skog, backar, trollskog, klätterträd som en nära utemiljö. Inomhusmiljön ska vara ett ställe med många platser för lärande och den ska vara föränderlig.

Lunch serveras från en lokal restaurang och frukost och mellanmål tillagas på förskolan. Vi använder oss av ett dokumentationsverktyg kallat ”Tyra” som innebär att ni som föräldrar kan följa barnets dag på förskolan på ett enkelt sätt.

Ansökan till Kulingen sker via kommunens Barnomsorgsportal (IST), vilka även administrerar taxan. Kulingen tillämpar kommunens regler och taxan är densamma som kommunens.

Sjukanmälan av barn görs på telefon: 0456-81 66 28.

Kulingens förskola
Backsippevägen 10