Resekort, gymnasieskort

Person går ombord på buss

Du får ett resekort om du har längre än 6 kilometer till skolan.

Du som är folkbokförd i Sölvesborgs kommun och har längre än 6 kilometer till din gymnasieskola har rätt till ett resekort. Om du redan har ett resekort från grundskolan ska du behålla det då biljetten laddas ner på ditt befintliga kort.

För dig som bor i Sölvesborgs kommun

Du som är folkbokförd i Sölvesborgs kommun behöver inte ansöka om resekort utan får detta hemskickat i samband med skolstart från Blekingetrafiken/Skånetrafiken.

Detta gäller även om du gått i grundskola i annan kommun men är folkbokförd i Sölvesborg och oavsett om du går på Furulundsskolan eller på en gymnasieskola i en annan kommun.

Din biljett är personlig så tänk på att ha med dig giltig legitimation vid resor.

Du som redan i årskurs 9 har haft ett kort kommer att få biljetten uppladdad på samma kort, medan du som inte haft något kort tidigare får ett nytt resekort hem med posten. Kortet laddas av oss med en digital biljett månad för månad och gäller dygnet runt alla helgfria vardagar på buss och tåg. Skolbiljetten är även giltig under sportlovet, påsklovet, höstlovet och samtliga klämdagar, men inte under sommarlov eller jullov. För dig som börjar i årskurs 2 eller 3 och redan har fått ett busskort ska du fortsätta att använda detta.

Kontakt

Om du av någon anledning innan skolstart inte har fått något resekort ska du kontakta oss genom Furulundsskolans expedition.

• Måndag - torsdag: kl. 07.30- 15.30
  • Fredag: 07.30 - 12.00

E-post: furulund.expedition@solvesborg.se

Resekort för elever från andra kommuner som går på Furulundsskolan

Om du bor i Karlshamns eller Ronnebys kommun ska du ansöka om resekort från oss. Kontaktuppgifter för att få en ansökningsblankett hittar du ovan.

Om du bor i annan kommun än Sölvesborg, Karlshamn eller Ronneby måste du ansöka om resekort av din hemkommun. Detta gäller alltså även dig som bor i Bromöllas kommun.

Om du är folkbokförd i Sölvesborg så får du ditt resekort hemskickat i samband med skolstart från Blekingetrafiken/Skånetrafiken även om du studerar på en skola i en annan kommun.

Om du inte fått något resekort ska du kontakta Furulundsskolans expedition som ansvarar för resekort för samtliga gymnasieelever.

Om du bor i Sölvesborg får du ditt resekort hemskickat i samband med skolstart från Blekingetrafiken/Skånetrafiken. Om du redan i årskurs 9 har haft ett kort kommer din nya biljett bli uppladdad på samma kort.

Om du bor i Karlshamn eller Ronneby och ska gå på Furulundsskolan ansöker du om resekort från oss. Uppgifter hittar du längre upp på sidan.

Om du bor i någon annan kommun än Sölvesborg, Karlshamn eller Ronneby och ska studera på Furulundsskolan ansöker du om resekort i din hemkommun.