Värdegrund

Vi gör skillnad i våra invånares, företagares och besökares liv. Och våra jobb finns för att människor besöker, verkar och bor i Sölvesborg. Utan människor skulle kommunen inte finnas till.

Vi skapar värde för andra människor och när vi gör det skapar vi värde för oss själva.

Utan elever, brukare, människor som bygger, kör bil, cyklar och använder våra tjänster så skulle vi vara utan arbete. Vi är experter på våra områden och de lagar och regler som vi har att rätta oss efter. Det ska inte våra kunder behöva vara. Vi ska i vårt jobb, utifrån kundens perspektiv, informera om beslut och svara på frågor på ett enkelt och tydligt sätt.

Våra kärnvärden

Allt vi gör i Sölvesborgs kommun ska genomsyras av engagemang, värme och närhet.

• Med värme menar vi att vi värdesätter värme mellan människor, en personlig serviceanda och att vi möter våra invånare/företagare/besökare/brukare/elever med värme och omtanke i alla lägen. Vi har även en god stämning och respekt oss kollegor emellan, det är ett tillåtande klimat och vi har roligt tillsammans. Vi vill också att Sölvesborg ska präglas av varma färgskalor.

• Med närhet menar vi att vi värdesätter den personliga kontakten mellan varandra och med våra medborgare. Medborgarna ska känna sig trygga i kontakten med oss. Vi menar också att vi jobbar för en enklare vardag med korta beslutsvägar. Det ska vara enkelt för medborgaren att utföra sina ärenden. Utöver detta menar vi en geografisk närhet till stad, natur och service och jobbar därför med att utveckla kollektivtrafiken och miljön runt om oss.

• Med engagemang menar vi att det ska finnas ett stort engagemang bland människorna i Sölvesborg. Vi engagerar oss i kommunens utveckling, i föreningar och i varandra. Vi jobbar för entreprenörskap, och för att det ska startas många nya företag här. Vi kommunanställda tar oss an våra uppgifter och ärenden med stort engagemang.