Pumptrack och flowtrail

En kille som cyklar på en pumptrack på Svarta Led. I bakgrunden står en kille med en kickbike.

Cykling på pumptracken på Svarta Led Foto: Christopher Lanaway

I Sölvesborg har vi två nya cykelarenor sedan hösten 2022. En pumptrack och skillsarea på Svarta Led och en flowtrail på Ryssberget. Båda arenorna ägs och sköts av Sölvesborgs Cykel & Sportklubb (SCSK) och är öppna för allmänheten att använda.

Pumptrack - på Svarta Led

Pumptracken innehåller två banor. En som är 167 m och en som är 83 m. Den kortare banan är bredare och anpassad för att man ska kunna köra rullstol eller paracykel i den. Båda arenorna är i första hand byggda för cykling men man får även använda andra fordon som inte är motodrivna som tex skateboard, kickbike, balanscykel, inlines och rullstol.

I anslutning till pumptracken finns även en skillsarea (teknikbana) med olika hinder. Här kan man bland annat träna balans och teknik.

Pumptracken är byggd av Velosolutions som är världsledande inom detta område.

Hitta till pumptracken

» Idrottsvägen 26, Sölvesborg (karta öppnas i Google maps) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För dig som kommer med bil rekommenderar vi dig att parkera på Bokelundsskolan P-plats (Idrottsvägen 1). För att komma till pumptracken från Bokelundsskolan P-plats följer du cykelvägen hela vägen ned förbi Bokelundsskolan och tar höger där cykelvägen delar sig. En bit längre fram ser du pumptracken på din vänstra sida.

Två killar cyklar på flowtrailen på Ryssberget.

Cykling på flowtrailen på Ryssberget foto: Christopher Lanaway

Flowtrail – på Ryssberget

Gillar du naturskön cykling? Då ska du ta dig till Ryssberget, en plats som är värd att lägga på minnet om du gillar häftiga cykel- och naturupplevelser. På Ryssberget hittar du nämnligen Sölvesborgs flowtrail, en cykelsatsning som färdigställdes hösten 2022.

En flowtrail är en anlagd lekfull cykelled för mountainbike som passar en bred målgrupp. Svängar och nivåskillnader ger ett skönt flyt som gör cyklingen kul för både barn och vuxna, oavsett vilken nivå man ligger på i sin cykling.

En flowtrail med allt i ett

Flowtrailen är 1,3 km lång och byggd som en mjuk berg- och dalbana likt en 2-i-1 bana. Du kan välja att cykla på den enklare delen och följa de mjuka behagliga svängarna. Söker du mer action och är mer erfaren kan du utnyttja bananas fulla kapacitet och utmana dig själv i alla hopp som följer parallellt.

Flowtrailen är maskinbyggd och utvecklad av Ride and Develop som är proffs på alla typer av ledbyggnation. Banan ägs och drivs av Sölvesborgs Cykel och Sportklubb. Flowtrailen är öppen för alla.

Hitta till flowtrailen

Hitta till » Ryssbergets Flowtrail (google maps) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du hittar flowtrailen på höger sida om Ryssbergsvägen på väg upp till Ryssbergsstugan (med start vid "kopannan"). Kommer du med bil kan du parkera vid Ryssbergets P-plats (Grisabacken) eller vid Hjortakrokens skola.

Stötta SCSK

Det är kostnadsfritt att använda både pumptracken och flowtrailen. Dock sköts båda anläggningarna av en ideell förening, SCSK (Sölvesborg cykel och sportklubb) och om man vill hjälpa dem med en peng för att sköta och underhålla arenorna kan man swisha till dem på swishnummer: 1231897776.

En kille cyklar på flowtrailen. Det står personer vid sidan om banan och tittar på. Foto: Chris Lanaway

Invigningen av flowtrailen. Foto: Chris Lanaway

Visa hänsyn, var rädd om dig och ha roligt!

All åkning sker på egen risk och det är viktigt att visa hänsyn i både pumptracken och på flowtrailen. När man cyklar på dessa arenor använder man hjälm.

Felanmälan

Om något skulle vara trasigt eller skadat uppskattar SCSK om du skickar in en felanmälan. Det gör du genom att mejla dem på följande adress: solvesborgcsk@gmail.com