Evenemang

Vimplar hänger i luften på stadens shoppinggata

Här hittar du information om evenemang som sker i Sölvesborg.

Här hittar du information om evenemang, fritid- och kulturaktiviteter som arrangeras under hela året i Sölvesborgs kommun. Vi tipsar om stadsvandringar, föreläsningar, musik, nöje och mer.

Kalender

Vill du veta vilka arrangemang som kommunen arrangerar? Du kanske letar efter aktiviteter för barn och unga, lovaktiviteter, eller vill veta vad som händer på våra fritidsgårdar eller öppna mötesplatser? Det kan du hitta i vår kalender.

Evenemang

På Visit Evenemangskalender kan du hitta fler evenemang som arrangeras i Sölvesborg, och i hela Blekinge. Där kan externa aktörer såsom föreningar och privata arrangörer visa upp sina arrangemang som är öppna för allmänheten.

Årligt återkommande evenemang

Sölvesborg har mycket att erbjuda under hela året. Här kan du läsa mer om våra mest välbesökta och återkommande evenemang som arrangeras från år till år.

Konstexplosion

29 mars - 1 april 2024, Sölvesborg
Under påskhelgen bubblar Sölvesborg av kreativitet när konstnärer, caféer med mera över hela vår fina kommun öppnar upp och lockar till besök på temat konst. Programmet släpps veckorna innan påsk. Konstexplosion arrangeras av Sölvesborgs kommun.
Mer information » Konstexplosion

Sweden Rock Festival

5 - 8 juni 2024, Norje
Festivalsommaren inleds med Sweden Rock Festival. En skönare och vänligare festival är svårt att hitta någon annanstans. Alla är glada, stämningen är avslappnad och mixen av människor är stor. De mest ”galna” hårdrockarna blandas med barnfamiljer. Att befinna sig i festivalvimlet, insupa stämningen och studera ”vanliga” mammor, pappor och ”kostymnissar” som plötsligt förvandlats till tvättäkta hårdrockare med svarta kläder och nitbälten, är en fantastisk upplevelse.
Länk till » Sweden Rock festival webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Killebom – Sölvesborgs stadsfestival

3 - 6 juli 2024, Sölvesborg
Första veckan i juli fylls Sölvesborgs centrum av aktiviteter, för då drar den över 50-åriga traditionen Killebomfestivalen igång. Det blir fyra dagars festligheter med musik, tivoli, marknad och aktiviteter. Hela staden sjuder av liv, fest och glädje. Så gott som alla festligheter och uppträde har fri entré.
Mer information » www.killebom.se

Ljungabackastämman

Ebbalycke Gammalstorp
I slutet av juli hittar man spelemän både i buskar, under kastanjeträdet och på scenen i Ebbalycke i närheten av Gammalstorp. Här samsas inbokade spelemän tillsammans med spontanuppträde och det ljuder av dragspel, fiol, nyckelharpa och flöjt.
Mer information » Ljungabackastämman Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Musikfestivalen Fritt Spelrum

Spraglehall Krokås
Musikfestivalen kan avnjutas i det vackra stenbrottet i naturreservatet Spraglehall. Evenemanget blir allt populärare för varje år och här blandas kända artister med nya stjärnskott. Festivalen arrangeras av Kulturföreningen Fritt Spelrum, alltid sista lördagen i juli.
Mer information hittar du på » www.frittspelrum.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hällevik Tradjazzfestival

Vecka 32, 2024, Hällevik
I augusti förvandlas det pittoreska fiskeläget i Hällevik till ett sjudande New Orleans under den välbesökta Tradjazzfestivalen. I den vackra fiskelägemiljön svänger musiker och publiken loss i de många restaurangerna och tälten. Festivalen arrangeras av föreningen Jazz i Hällevik.
Mer information » www.jazzen.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Filmen är producerad av Ragtime Media i samarbete med föreningen Jazz i Hällevik, Musik i Blekinge, Sölvesborgs kommun och Sölvesborg-Mjällby Sparbank. © Ragtime Kommunikation & Media AB 2020

Trädgårdsdagen

17 augusti 2024, Slottslängorna Sölvesborg
Välkommen till en stor och inspirerande trädgårdsmarknad vid slottet. Här kan du köpa växter och annat som hör trädgård och odling till. Dagen bjuder även på föreläsningar och öppna trädgårdar. Sölvesborgs trädgårdsdag arrangeras av Sölvesborgs trädgårdsförening, i samarbete med Sölvesborgs kommun.
Länk till mer information om » Sölvesborgs trädgårdsdag Öppnas i nytt fönster.

Folkmyller vid Slottslängorna en solig sommardag.

Trädgårdsdagen i Slottslängorna.

Blekinge gårdsbutiksrunda

September, Sölvesborg/Blekinge
Välkommen till en spännande och smakrik helg på landsbygden! Andra helgen i september varje år anordnas Gårdsbutiksrundan i Blekinge där besökare kan upptäcka de lokala delikatesserna i länets härliga gårdsbutiker. Gårdsbutiksrundan arrangeras av Visit Blekinge.
Mer information/karta hittar du på » www.visitblekinge.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kulturkalas

Vecka 44, Sölvesborg
Kulturen väcks till liv när stora som små erbjuds en buffé av kulturaktiviteter i Sölvesborg. Kulturkalaset inträffar alltid under v.44. 2024 års program släpps i början av oktober. Kulturkalaset arrangeras av Sölvesborgs kommun.

Sölvesborgs julmarknad

29 november - 1 december 2024, Slottslängorna Sölvesborg
Upplev en hantverksmarknad med den genuina känslan! Möt våra duktiga och entusiastiska hantverkare som finns på plats under hela julmarknaden! Traditionsenligt erbjuder vi våffelservering i längorna och tomten kommer på besök. Julmarknaden arrangeras av Sölvesborgs kommun.
Länk till » Mer information om Sölvesborgs julmarknad

Slottslängornas entre lyser upp av granar och ljus, snön faller.

Julmarknad Slottslängorna.