De arbetar för att du ska må bättre

Två kuratorer i skolans korridor.

Du är alltid välkommen till elevhälsa när du mår dåligt. Foto: Sölvesborgs kommun

Kuratorerna Daniel och Emma arbetar för att du ska må så bra som möjligt. Deras jobb är att lyssna, stötta och ge råd för att du ska hitta lösningar för det som tynger dig. När du mår bra blir även skolan lättare. Du är alltid välkommen att kontakta dem – oavsett hur stort eller litet ditt problem känns.

Du är alltid välkommen hit. Med mig kan du prata om sånt som påverkar hur du mår och har det, här får du vara dig själv. Jag vill lyssna på ditt mående och ge dig stöd för att må bättre, säger Daniel, skolkurator på Furulundsskolan.

Daniel är tillsammans med Emma våra skolkuratorer som stöttar och hjälper till när du exempelvis känner dig nedstämd, stressad eller har det jobbigt i en relation.

De har samtal med elever som behöver någon att ventilera till och kan även hjälpa till att ta kontakt med exempelvis socialtjänsten eller vården om det behövs.

För oss är det viktigt att vara tillgängliga. Du kan komma både på och utanför lektionstid. Även om vi har olika program vi är inriktade mot så har du en valmöjlighet när vi är två att kunna välja stöd av den person du känner förtroende för. Det viktigaste för oss är att hjälpa dig att må bättre, säger Emma, skolkurator på Furulundsskolan.

Kontakta skolkuratorn på det sätt som känns enklast för dig oavsett om det är att skicka ett sms eller söka upp och knacka på dörren.

Du är inte ensam om att söka hjälp hos oss. Varje vecka har vi i snitt tre elever på samtal varje dag. Om du mår dåligt får du erbjudande om att träffas samma vecka. Men det är du som väljer när du är redo för ett samtal, säger Daniel.

Elevhälsoteamet på Furulundsskolan

All personal arbetar för att du ska må bra, trivas och utvecklas i skolan. I elevhälsoteamet på Furulundsskolan ingår skolsköterska, kuratorer, studie- och yrkesvägledare (syv) samt specialpedagog. De hjälper till vid exempelvis hälsobesök, samtal och utreda om du kan behöva extra anpassningar i skolan.