Rekordår för UF-företagare på Furulundsskolan

UF-företagare, lärare och regionchef i soffa

Unga UF-företagare, lärare, representanter från Ung företagsamhet Blekinge/Bromölla och näringsliv firade framgångarna tillsammans.

Över 100 elever läser entreprenörskap i år på Furulundsskolan. Det innebär att över hälften av alla i en årskull blir unga företagare under året. Rekord även då det skett en dubblering av antal elever som väljer det som kurs via individuella valet. Framgången är möjlig tack vare gott samarbete mellan skola, näringsliv och Ung företagsamhet.

Intresset för att lära sig att starta och driva företag under ett läsår ökar på Furulundsskolan. Förra året hade vi 88 elever som läste kursen, vilket då var ett rekord. I år är det 108 elever som lär sig om företagande från grunden.

Ser man till Blekinge ligger Sölvesborg markant över de övriga kommunerna. I snitt läser 40 procent i en årskull kursen, i Sölvesborg är det 54 procent, säger Jennifer Stenfelt, regionchef från Ung Företagsamhet Blekinge/Bromölla.

Många anledningar till framgång

Det finns många anledningar till att vi ser dessa framgångar.

Det handlar bland annat om att kursen varit bra och uppskattad över tid. Kompetenta och erfarna lärare tillsammans med goda ambassadörer för kursen av tidigare UF-elever kan ha ökat attraktionen.

Det här är en superbra och viktig kurs. Engagemanget som eleverna visar är fantastiskt att få se. Kompetenser som ledarskap, kreativitet, skapa goda relationer och marknadsföring är saker de lär sig och har med sig vidare i livet som gör dem mer attraktiva på arbetsmarknaden

säger Caroline Nilsson, som är lärare i entreprenörskap i skolan, och fortsätter:

I det vardagliga händer det mycket, men vi har även haft UF-företagare som sex år i rad har tagit sig till SM-final för UF-företag och tävlat. Det är kvalitet bland våra elever, både i arbetet och de produkter och tjänster de skapar.

En till framgångsfaktor är det goda samarbete som finns mellan skola, näringsliv och organisationen för Ung Företagsamhet. Med aktiv dialog, aktiviteter och inriktning framåt hjälps man åt att skapa så goda förutsättningar som möjligt för eleverna att lyckas.

Social hållbarhet trendar bland företagen

Precis som i allt annat går trender upp och ner inom UF-världen också. Just nu är hållbarhet och social hållbarhet viktigt och på tapeten bland de unga företagarna.

Det finns en medvetenhet om hela processen, inte bara produkten man skapar, utan även exempelvis paketering och transport, säger Mikaela Spogardh från Ung Företagsamhet Blekinge/Bromölla.

Bland årets UF-företagare finns det bland annat företag som skapar nya ljus på nedbrunnen stearin från kyrkor där man sätter budskap på för motverka psykisk ohälsa. Det finns företag som fräschar upp produkter från lokala loppisar och det finns företag som skapar bakpåsar med rätt mängder av torrvaror som gör vardagen enklare.

Nyfiken att veta mer om UF-företag på Furulundsskolan?

Läs mer om vad UF-företag på Furulundsskolan innebär här: https://furulundsskolan.se/uf Länk till annan webbplats.

Följ UF på Furulundsskolan via Instagram Länk till annan webbplats. och Facebook Länk till annan webbplats.