Högt deltagande i skolvalet 2022

Skolmiljö, över det en affisch från mucf där det står skolval 2022

Det var högt valdeltagande i skolvalet 2022. Montage med bakgrund från Furulundsskolan och foto från MUCF

Årets allmänna val är oerhört jämnt och ännu är inte alla röster färdigräknade. I skolvalet på Furulundsskolan finns det däremot ett färdigt resultat. Nyfiken på hur det hade sett ut om våra elever hade fått bestämma? Kika in nyheten!

Resultat skolvalet 2022

När skolvalet anordnades måndagen den 29:e augusti röstade 81 % av skolans elever, varav sex procent blanka röster och åtta procent blev ogiltiga röster. Om våra elever hade fått bestämma hade mandaten blivit följande i procent:

• Moderaterna - 37 %
  • Sverigedemokraterna - 34 %
  • Socialdemokraterna - 10,5 %
  • Kristdemokraterna - 9,5 %
  • Centerpartier - 2%
  • Liberalerna - 2%
  • Vänsterpartiet - 2%
  • Miljöpartiet - 1%
  • Feministiskt initativ - 0,5 %
  • Övriga partier - 1, 5 %

Resultat skolvalet 2018

Under skolvalet 2018 röstade 79,5 % av skolans elever, varav 1, 7 procent var ogiltiga röster och 4,3 % var blanka röster. Då röstade våra elever följande i procent:

• Socialdemokraterna - 26, 1 %
  • Moderaterna - 24, 6 %
  • Sverigedemokraterna - 20 %
  • Centerpartiet - 6,9 %
  • Vänsterpartiet - 6, 4%
  • Liberalerna - 3,2 %
  • Miljöpartiet - 2,7 %
  • Kristdemokraterna - 2,1 %
  • Feministiskt initativ - 0,4 %
  • Övriga partier - 1, 6 %

Juniorambassadörerna har haft en aktiv roll under skolvalet

För eleverna på samhällsvetenskapsprogrammet har skolvalet varit ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om demokratiska rättigheter och processer. De tolv juniorambassadörerna har haft en aktiv roll både när de lokala partierna besökte för valstuga och under själva skolvalsdagen.

Om skolvalet

Skolvalet 2022 arrangeras av myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Alla elever på skolan får rösta, även de utan rösträtt i de allmänna valen. Resultatet hålls hemligt till dess att de allmänna valen har genomförts.

Idag, måndagen den 12:e september anordnas det en digital valvaka på MUCF:s webbplats klockan 13.00 - 14.00. Här summeras månader av demokratiska och politiska samtal i klassrummen och du kan följa hur resultatet blir när Sveriges elever får välja.

Till MUCF:s webbplats och valvaka Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.