Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)

Elever gör olika moment i verkstadshallen

BA ger goda utvecklingsmöjligheter inom branschen. Foto: Sölvesborgs kommun

Tycker du om att arbeta med kroppen? Är du intresserad av att bygga, underhålla och göra ombyggnationer av hus, anläggningar och vägar? Vill du vara en del av en liten och sammansvetsad grupp? Då är bygg- och anläggningsprogrammet något för dig! Framtidsutsikterna är mycket goda efter avslutade studier, oavsett om du vill börja arbeta direkt eller studera vidare.

Se gärna vår film där eleverna berättar mer om sitt program!

För vem passar bygg- och anläggningsprogrammet?

Programmet passar dig som gillar stor variation i undervisningen, är händig, engagerad och plikttrogen. Du gillar processer och att vara med från bestämmelse och idé till framställning och produktion. Du behöver inga praktiska förkunskaper men var beredd på fysiskt arbete i alla sorters väder!

Här får du lära dig om att bygga, underhålla och göra ombyggnationer av hus och anläggningar. Du får även en unik möjlighet att knyta kontakter till framtiden när du har din arbetsplatsbelagda lärande (APL) hos företag inom byggbranschen.

Hos oss studerar du på en liten och gemytlig skola där alla känner alla, vilket ökar gemenskapen och den familjära känslan. Bygg- och anläggningsprogrammets lokaler ligger i Bromölla och erbjuder goda pendlingsmöjligheter. Tågstationen ligger bara ett stenkast bort från skolan.

Inriktningar

Under första året läser alla elever tillsammans och inför årskurs två väljer du inriktning. Hos oss kan du välja inriktningarna husbyggnad eller mark och anläggning.

Husbyggnad

Du lär dig om byggnation och renovering av byggnader och anläggningar. Du kommer att lära dig utföra grundläggande byggnadsarbeten i olika material och vilka krav som ställs på olika byggnadskonstruktioner. Teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel träarbetare, betongarbetare, golvläggare, murare, glastekniker, ställningsbyggare och plattsättare.

Mark och anläggning

Du lär dig om markarbeten för vägar, järnvägar, stenbeläggningar med mera. Du lär dig att utföra anläggningsarbeten. Det innebär att du tränar på grundläggning, vägbyggnad, vägunderhåll och ledningsbyggnad samt enklare stensättning och plattläggning. Du lär dig också om jord- och bergmaterials hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel väg- och anläggningsarbetare eller järnvägstekniker.

Vad kan du göra efter avslutade studier?

Framtidsutsikterna är mycket goda efter avslutade studier, oavsett om du vill börja arbeta direkt eller studera vidare. Om du sköter dina studier, är engagerad under din praktikperiod och tar ansvar för din egen utveckling finns det väldigt goda chanser till anställning. Du kan även läsa kurser som ger dig grundläggande behörighet till studier på högskola eller universitet. Kontakta våra studie- och yrkesvägledare (syv) om du vill veta mer.

Efter genomförd utbildning och efterföljande lärlingstid hos företag finns det stora möjligheter att vidareutvecklas som:

• Arbetsledare
  • Byggnadsingenjör
  • Projektledare

Mer information om de olika yrken som finns inom branschen och vilka möjligheter du har till vidareutbildning hittar du under relaterade länkar.

Poängplan

Klicka på pluset för att se hur de 2 500 poängen du ska läsa under utbildningen är fördelat över de tre åren. Poängplanerna skiljer sig med kurser beroende på vilken inriktning du väljer.

Här kan du se hur de 2 500 poängen du ska läsa under utbildningen är fördelat över de tre åren. En del ämnen är gymnasiegemensamma, en del programgemensamma och en del är inriktningskurser.

Årskurs 1

Gymnasiegemensamma ämnen (400p)

• Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 (100p)
  • Engelska 5 (100p)
  • Matematik 1a (100p)
  • Idrott och hälsa 1 (100p)

Programgemensamma ämnen (400p)

• Bygg och anläggning 1 (200p)
  • Bygg och anläggning 2 (200p)

Årskurs 2

• Historia 1a1 (50p)
  • Samhällskunskap 1a1 (50p)

Programgemensamma ämnen (100p)

Inriktningskurser

Husbyggnad (700p)

• Husbyggnadsprocessen (200p)
  • Husbyggnad 1 (100p)
  • Husbyggnad 2 (200p)
  • Husbyggnad 3 - ombyggnad (200p)

Programfördjupning husbyggnad (500p)

• Trä 1 (100p)
  • Trä 2 (100p)
  • Trä 3 (100p)
  • Entreprenörskap (100p)
  • Valfri kurs (100p)

Årskurs 3

Gymnasiegemensamma ämnen (100p)

• Religionskunskap 1 (50p)
  • Naturkunskap 1a1 (50p)

Programgemensamma ämnen (200p)

• Gymnasiearbete (100p)

Utöver det fortsätter kurserna inom inriktningen husbyggnad samt programfördjupningen.

Saknas 200poäng.

Årskurs 1

Gymnasiegemensamma ämnen (400p)

• Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 (100p)
  • Engelska 5 (100p)
  • Matematik 1a (100p)
  • Idrott och hälsa 1 (100p)

Programgemensamma ämnen (400p)

• Bygg och anläggning 1 (200p)
  • Bygg och anläggning 2 (200p)

Årskurs 2

• Historia 1a1 (50p)
  • Samhällskunskap 1a1 (50p)

Programgemensamma ämnen (100p)

Inriktningskurser

Mark och anläggning (500p)

• Anläggningsprocessen (200p)
  • Anläggning 1 (100p)
  • Anläggning 2 (200p)

Programfördjupning mark och anläggning (700p)

Fördjupningskurser som väljs i samråd med bygglärare fortsätter i årskurs 3.

• Fördjupning 1 - kursval i samråd med bygglärare (100p)
  • Fördjupning 2 - kursval i samråd med bygglärare (100p)
  • Fördjupning 3 - kursval i samråd med bygglärare (100p)
  • Entreprenörskap (100p)
  • Valfria kurser (300p)

Årskurs 3

Gymnasiegemensamma ämnen (100p)

• Religionskunskap 1 (50p)
  • Naturkunskap 1a1 (50p)

Programgemensamma ämnen (200p)

• Gymnasiearbete (100p)

Utöver det fortsätter kurserna inom inriktningen mark och anläggning samt programfördjupningen.