Ung Företagsamhet (UF)

Godkänd swishbetalning

Tjäna pengar på skoltid? Driv UF-företag! Foto: Ung Företagsamhet

Alla elever på Furulundsskolan ges möjlighet att starta och driva företag under ett läsår genom konceptet Ung Företagsamhet (UF). Det är ett fantastiskt tillfälle att lära sig om företagande från grunden och utveckla viktiga kompetenser så som ledarskap, säljteknik, marknadsföring, initiativtagande och kreativitet.

På Furulundsskolan vill vi uppmuntra till entreprenörskap och företagande. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för att alla våra elever ska kunna driva sitt eget företag under skoltid. Beroende på vilket program du läser har du antingen kursen i din programplan eller så lägger du till den som ett individuellt val.

Driva företag på skoltid?

Att driva ett UF-företag passar dig som:

• Vill ha ett roligt och annorlunda år där dina kunskaper och intressen kommer till nytta och du får chansen till stor personlig utveckling
  • Vill jobba med företagande efter din skoltid
  • Vill knyta kontakter och skaffa dig erfarenheter utanför skolbänken
  • Vill lära dig grunderna inom företagande som exempelvis affärsplan, bokföring och årsredovisning

Under året får du delta i UF-mässor. Du kan även få chansen att tävla både regionalt och nationellt mot andra UF-företag i olika kategorier. Furulundsskolan har tagit sig till SM-final för UF-företag sex år i rad, 2017-2022.

Vi arbetar även tillsammans med Bromölla och Sölvesborgs kommuners näringslivskontor. De bidrar med att skapa goda förutsättningar för ett blomstrande företagande.

Följ oss på sociala medier

UF på Furulundsskolan på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

UF på Furulundsskolan på Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.