Arbete för ungdomar

Kille i arbetskläder som jobbar inom omsorgen.

Nu är det dags att söka feriearbete.

Vi erbjuder ungdomar i åldern 16-17 år feriearbete under sommaren. Feriearbete är en typ av sommarjobb där du får chans att prova på ett yrke, men inte ersätter ordinarie personal. Du får handledning och en lön för ditt arbete, och kan arbeta i kommunal verksamhet eller i en föreningsverksamhet. Du måste vara folkbokförd i Sölvesborgs kommun för att kunna söka.

Ansökningsperiod

Du kan söka feriearbete under ansökningsperioden 12 februari - 10 mars 2024.

Vem kan söka?

• Feriearbete för sommaren 2024 kan sökas av alla ungdomar i å¨ldern 16-17 år (födda 2007-2008). Ungdomar födda 2007 är garanterade en feriearbetsplats under tre veckor. Ungdomar födda 2008 är inte garanterade feriearbete utan erbjuds i mån av plats.
  • Du måste vara folkbokförd i Sölvesborgs kommun för att söka.

Perioder

Feriearbetena är uppdelade i tre perioder. Välj den/de perioder som passar dig allra bäst. Du bör kunna arbeta en hel period. Du får arbeta en period/sommar. Planerar du ledighet/semester så tänk på att önska en eller flera perioder när du kan tacka JA till en full period.

• Period 1: 17 juni -5 juli, vecka 25-27
  • Period 2: 8 juli -26 juli vecka 28-30
  • Period 3: 29 juli-16 augusti, vecka 31-33

Arbetstider

Under sommaren 2024 kommer arbetstiden att vara antingen 8h/dag, måndag till fredag. När du börjar på morgonen och slutar på eftermiddagen samt har lunchrast bestäms tillsammans med din handledare på arbetsplatsen.

Vad tjänar jag?

Alla feriearbetare tjänar 72:-/timme inklusive semesterersättning.

När får jag besked om ferieplats och period?

I mitten av april kommer du att få besked om du har fått något feriearbete. Detta kommer till ”Mina sidor” på Feriebas, där du ansökt. Det är viktigt att du anger en e-postadress som är aktiv och att du skriver ner ditt lösenord, så du enkelt kan se om du fått ett erbjudande. Du behöver tacka JA eller NEJ till din erbjudna plats så snart som möjligt. Om du tackar NEJ till ditt erbjudande kommer vi att erbjuda platsen till annan sökande.

Vi kommer att skicka ett SMS till det mobilnummer du har angett i ansökan när du har ett erbjudande om feriearbete att ta del av.

Erbjudande kommer att skickas ut efter hand som matchningen blir klar. Det betyder att du kan få ett erbjudande före din kompis eller att dina kompisar får erbjudande före dig. I första hand prioriteras du som är 17 år, därefter du som är 16 år.

När är sista dagen för att skicka in min ansökan?

Sista ansökningsdag är den 10 mars.
Ansökan är öppen under perioden 12 februari – 10 mars.

Ansök om feriearbete

Ansökan är öppen från och med den 12 februari. Du ansöker via länken nedan. Du kommer att få ange dina personuppgifter och skapar dina egna personliga sidor ”Mina sidor”. Här kommer du att kunna göra alla val som vi behöver för att din ansökan ska bli komplett.

Om feriearbete i Sölvesborgs kommun

Som feriearbetare får du chansen och möjligheten att prova på ett yrke som du är nyfiken på. Sölvesborgs kommun erbjuder många möjligheter att få prova på ett arbete som du är nyfiken på. Inom en kommun finns det många verksamheter, och här finns förskola och skola, Stöd Service Boende (funktionshinderomsorg) samt äldreomsorg – verksamheter där vi värna om barn, ungdomar och äldre.

Vi har praktiska verksamheter – såsom vaktmästeri och grönskötsel, kulturell verksamhet inom bibliotek, konsthall och museum. En kommun rymmer också verksamheter som städ- och måltidsservice. Föreningslivet i Sölvesborg är stort och erbjuder bland mycket annat verksamheter inom idrott, hälsa, kultur, historia och besöksnäring.

Vilka platser som erbjuds kan skifta från år till år, men vi försöker alltid nå ett brett utbud som kan visa på den mångsidigheten som finns i vår kommun. Både i kommunala verksamheter och i föreningslivet.

Vårt mål är att matcha dina önskemål med rätt arbetsplats i möjligaste mån. Feriearbetet på sommaren ger dig en inblick i hur det är att arbeta inom olika kommunala verksamhetsområden eller i en förening i Sölvesborg. Du ersätter ingen annan personal och du får handledning i de arbetsuppgifterna du ska utföra. Du får både erfarenhet och kontakter som du sedan kan utnyttja i ditt framtida arbetssökande.

Bo Jansson
E-post: Bo.Jansson@solvesborg.se