Industritekniska programmet (IN)

Svetsar

Programmet passar dig som vill arbeta inom industrin. Foto: Sölvesborgs kommun

Vill du ha ett omväxlande arbete i en bransch som utvecklas snabbt? Trivs du med praktiskt arbete och har intresse för tillverkning? Då är industitekniska programmet något för dig! Framtidsutsikterna till arbete direkt efter studierna är goda. Vi är även en del av Teknikcollege, vilket ger dig goda chanser att få kunskap och knyta kontakter i det lokala näringslivet.

Se gärna vår film där eleverna berättar mer om sitt program!

För vem passar industritekniskt program?

Programmet passar dig som vill ha en spännande och utvecklande utbildning som varvar teori med praktik. Här får du kunskaper om den industriella tillverkningsprocessen: allt ifrån hur man använder utrustning och bearbetar material till hur man säkerställer produkternas kvalitet.

Du blir rustad för att möta industrins behov idag och i framtiden genom undervisning i skolan, arbetsplatslagt lärande (APL) och genom de unika möjligheterna Teknikcollege erbjuder. Du behöver inte ha några praktiska förkunskaper för att söka till oss.

Furulundsskolan är den lilla skolan med det stora hjärtat, vilket du även kommer att märka i undervisningen. Hos oss är det viktigt att du trivs på din utbildning och vi arbetar aktivt för en bra stämning och goda relationer.

Inriktningar

Vi erbjuder inriktningen svetsteknik.

Svetsteknik

Du lär dig använda olika svetstekniker och du lär dig plåtbehandling. Inriktningen kan leda till arbete som svetsare i många olika yrken där svetsning är efterfrågad.

Vad kan du göra efter avslutade studier?

Framtidsutsikterna är mycket goda efter avslutade studier oavsett om du vill börja arbeta direkt eller studera vidare. Om du sköter dina studier, är engagerad under din praktikperiod och tar ansvar för din egen utveckling finns det väldigt goda chanser till anställning. Du kan även läsa kurser som ger dig grundläggande behörighet till studier på högskola eller universitet. Kontakta våra studie- och yrkesvägledare (syv) om du vill veta mer.

Exempel på yrken är:

• Internationell svetsare
  • Svetsare

Poängplan

Klicka på pluset för att se hur de 2 500 poängen du ska läsa under utbildningen är fördelat över de tre åren. Poängplanerna skiljer sig med kurser beroende på vilken inriktning du väljer.

Här kan du se hur de 2 500 poängen du ska läsa under utbildningen är fördelat över de tre åren. En del ämnen är gymnasiegemensamma, en del programgemensamma och en del är inriktningskurser.

Årskurs 1

Gymnasiegemensamma ämnen (400p)

• Svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 (100p)
  • Engelska 5 (100p)